Vad kostar det egentligen att äga en bil? Jag har räknat ut mina kostnader de senaste 5 åren och tittat på vilka utgifter jag har på min äldre Volvo V50.
En ny bil är dyr att äga då värdeminskningen är stor från år till år. En ny bil har oftast halverats i värde inom 5 år och ska man lägga 400 000 kronor på en modell måste man vara beredd att förstå att det är 40 000 kronor i snitt om året den tappar bara i värde under den tiden. Så länge bilen används i måttliga mängder så kan man räkna med detta och något mindre om man använder den väldigt lite.
Jag har personligen under en lång tid känt att vill man ha en ganska ny bil men samtidigt försöka göra ett någorlunda prisvärt köp så är en bil som har 2-3 år på nacken förmodligen det bästa valet. Bilen är fortfarande fräsch och den kanske t.o.m. luktar ny inuti även om det avtagit sedan fabriken. Däremot är det mycket pengar man sparar då den värsta värdeförminskningen redan skett. Bilen är också så pass ny att några större felaktigheter förmodligen inte uppstår vilket gör den årliga driften någorlunda billig.
Jag har däremot en äldre bil nu och min är 10 år gammal. Den känns inte så gammal men det är nog för att jag själv börjar bli gammal och det kändes som det inte var så länge sedan dessa modeller började rulla på vägarna. Jag minns ju när Volvo V40 var nya och snygga bilar. En Volvo V50 känns mycket mer modern så det är inte konstigt att den känslan uppstår.
Så hur dyrt är det att äga en Volvo V50? Jag har haft oturen att den tappat en del i andrahandsvärde för att utbudet på V50-bilar när jag köpte var få. Jag köpte min för 50 000 kronor och två år senare (nu) finns likvärdiga modeller att hitta för 30 000 kronor. Hade jag haft lite mer is i magen och vetat om det hade jag säkert kunnat spara en del pengar. Hur som helst var jag i stort behov av en bil så jag letade bara upp den mest prisvänliga modellen jag kunde hitta.
Förutom inköpspris och en konstant värdeminskning så har jag följande utgifter:
- Däckbyte sommardäck – ca 2500 kr (budgetmärke)
- 2 st Service – 5000 kr
- 3 st Reparationer – 12 000 kr
Ju mer man kör ju mer bensinkostnad, service, däck och reparationer uppstår såklart. Jag hade oturen att behöva lägga 8 000 kr på något dyrt som gick sönder och sedan har det varit ett par mindre reparationer.
Bilen har gått igenom besiktningen men i senaste uppkom anmärkningar i form av notering om slitage som kommer behöva bytas med tiden. Det var inget som på något sätt underkände bilen men det märktes ut för att jag som ägare ska känna till det och fixa det. Jag minns inte vad det hette men tror jag kan räkna med upp mot 5000 kr även här.
Även om jag inte kör enorma mängder så inser man att bil är dyrt. Jag har nog haft lite otur men köper man en bil som gått 20 000 mil så får man nog också räkna med att saker kan gå sönder.
Jag har försökt hålla nere kostnaderna så mycket jag kan genom att t.ex. beställa däck online och välja en ganska bra men billig verkstad som monterar däcken och balanserar dem.
Reservdelar och tillbehör till bilen försöker jag beställa online och t.ex. genom Mekonomen som har ett ganska bra pris i Sverige på väldigt mycket. Just Mekonomen har i flera tester även ansetts vara billigare och minst lika bra som originalverkstäder för service.
Jag kan tipsa om deras medlemskort som ger 10% rabatt på tillbehör och de har även ytterligare rabatter ibland. Att hålla utkik efter rabatter i form av rabattkoder gör att du kan beställa hem reservdelar och tillbehör till ett lägre pris än vad det normalt sätt kostar. Eftersom Mekonomen trots allt har ett ganska lågt pris i jämförelse med andra butiker i Sverige så det extra lågt med rabattkod.